Het DASH-dieet

dash-dieetHeb jij een te hoge bloeddruk en wil je daar wat aan doen? Dan is het DASH-dieet volgen zeker geen overbodige luxe. Binnen twee weken zijn de eerste resultaten al zichtbaar. Dit dieet is ook niet bedoeld om af te vallen. Je zult dus niet verhongeren. Dit dieet is puur bedoeld voor mensen met een hoge(re) bloeddruk. Al zal je vaak ook twee vliegen in één klap slaan.

Verklein de kans op hart-en vaatziekten

Het DASH-dieet staat voor Dietary Approaches to Stop Hypertension. Oftewel een dieet om hypertensie (hoge bloeddruk) tegen te gaan. Dankzij dit dieet zal de kans op hart-en vaatziekten natuurlijk ook afnemen.

Uiteindelijk is het daar allemaal om te doen, want een hoge bloeddruk is niets meer en niets minder dan een verhoogde kans op hart-en vaatziekten.

Het dieet

Niemand houdt van het volgen van een dieet. Maar het DASH-dieet is zo erg nog niet. Je mag namelijk een hoop. Sterker nog, je mag meer eten dan je ooit hebt gedaan. Je mag alleen een aantal dingen niet. Zout bijvoorbeeld.

Volkoren graanproducten, melkproducten, gevogelte, vis, groente, fruit en noten worden allemaal aangeraden om je bloeddruk te verlagen. Dat betekent dat je een zeer gevarieerd dieet kunt maken. Je hoeft dan ook geen strikte richtlijnen te volgen. Eet zowel volkoren (!) graanproducten, gevogelte, vis en noten als je wilt en drink voldoende melk. Maar houd je afzijdig van rood vlees en teveel zout. In zout zit namelijk natrium wat enorm slecht is voor je nieren en je bloeddruk.

Ook alcohol is natuurlijk een dooddoener. Hetzelfde geldt voor vetstoffen, frisdranken, zoetigheden en sauzen. Natuurlijk mag je zo af en toe best snoepen of een glaasje wijn drinken, maar beperk het. Je zult zien dat je op deze manier binnen twee weken een lagere bloeddruk zult hebben.

Eet zoveel je wilt

Het DASH-dieet is niet alleen gezond in de zin dat het je bloeddruk zult verlagen, het is gezond in al zijn facetten. Dit dieet zal zorgen voor een algehele betere gezondheid. Probeer het eens uit. Je mag bijna alles, op een paar dingen na. Je kunt echter nog steeds zoveel eten als je zelf wilt. Verhongeren zal je dan ook niet.


One Comment

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *