De invloed van voeding

Hoge bloeddruk en voedingVoeding speelt, naast een aantal andere leef- en eetgewoonten, een belangrijke rol bij hoge bloeddruk. Er zijn een aantal voedingsmiddelen waarvan bekend is dat ze bij veel mensen bloeddrukverhogend werken.

Gelukkig werkt voeding niet alleen maar bloeddrukverhogend. Er zijn namelijk ook veel producten die bloeddrukverlagend of -stabiliserend werken. Je kunt qua voeding dus zelf behoorlijk wat doen aan je hoge bloeddruk.

Bloeddrukverhogende voeding

  • Verzadigde vetten
  • Geraffineerde meel- en suikerproducten
  • Alcohol, koffie, cola en zwarte thee
  • Zout
  • Drop, zoethout (zit ook in sommige smaken thee)

Bloeddrukverlagende voeding

  • Volkoren producten, pitten en zaden
  • Groenten, fruit en peulvructen
  • Producten die veel kalium bevatten, zoals abrikozen, bananen, vijgen, avocado, broccoli en tomaat
  • Vis

Algemene voedingstips met betrekking tot hoge bloeddruk

Verder zijn er een paar algemene regels die je in acht dient te nemen als het gaat om het verlagen van je bloeddruk. Van onderstaande voedingstips is bekend dat ze bloeddrukverlagend werken.

Gevarieerd eten
Hoge bloeddruk kan ontstaan door een (relatief) tekort aan bepaalde vitamines en mineralen. Zorg er daarom voor dat je gevarieerd eet, zo krijg je in principe voldoende van alles binnen. Vaak is de verhouding natrium/kalium uit balans; er wordt te weinig kalium genomen in verhouding tot de hoeveelheid natrium die men binnenkrijgt. Dit kun je voorkomen door meer producten te eten die een hoog gehalte aan kalium bevatten. Enkele voorbeelden hiervan vind je al in het lijstje bloeddrukverlagende voeding hierboven. Verder kun je, als je zout wilt gebruiken, kiezen voor Jozo Bewust of Lo Salt. Hierin zit namelijk ook kalium, dat het bloeddrukverhogende effect van natrium neutraliseert.

Vlees
Bij hoge bloeddruk wordt aangeraden om hooguit 2-3 keer per week vlees te eten en dan het liefst de magere soorten. Varkensvlees wordt afgeraden en vis wordt juist aanbevolen.

Snelle koolhydraten
Suikerhoudende en geraffineerde meelproducten worden afgeraden. Deze producten zorgen voor snelle stijgingen in de bloedsuikerspiegel. Hierdoor kan hoge bloeddruk ontstaan. Wanneer je toch deze producten eet, neem ze dan met mate.

Thee en kruiden
Ben je een theedrinker? Zwarte thee en thee met zoethout kunnen bloeddrukverhogend werken. Kies liever voor thee van brandnetel of rozebottel. Gebruik zo min mogelijk zout en kies voor kruiden met een gunstig effect op de bloeddruk zoals knoflook, peterselie en bieslook.

Groenten en fruit
In groenten en fruit zitten veel vitamines en mineralen die je lichaam helpen bij het herstellen van allerlei problemen. Het Voedingscentrum raadt per persoon per dag 2 ons groenten en 2 stuks fruit aan. Kies voor soorten die jij lekker vindt en vergeet ook vooral niet om te variƫren!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *